Rosacea is een chronische huidaandoening met roodheid, zichtbare bloedvaatjes en soms bultjes in het gezicht.
Rosacea is een huidaandoening die soms wordt verward met couperose. Hoewel roodheid bij beide huiaandoeningen een symptoom is, gaat rosacea ook gepaard met een ontstoken huid, bultjes en soms puskopjes.
Rosacea

Wat is rosacea?

Rosacea is een chronische huidaandoening die zich kenmerkt door roodheid, zichtbare bloedvaatjes, bultjes en soms puistjes in het gezicht. De symptomen kunnen verergeren door triggers zoals zonlicht, stress en bepaalde voedingsmiddelen. Omdat rosacea een chronische huidaandoening is, is rosacea niet direct te genezen. Wel is rosacea door de juiste behandelingen en producten te stabiliseren, waardoor de zichtbare klachten verminderen.

Behandelingen tegen rosacea

Om rosacea effectief te behandelen kiezen we in veel gevallen voor een combinatie van technieken. Het behandelplan stellen we samen jou op, nadat we je goed hebben leren kennen en diepe kennis hebben van jouw huid. Met de inzet vawerken we aan het verminderen van roodheid. Door een medische peeling herstelt de aangetaste huidbarrière. In het productadvies nemen we producten op met kalmerende en herstellende ingrediënten.

Hoe werkt de rosacea behandeling?

De eerste stap is altijd het in kaart brengen van jouw huid. We nemen ruim de tijd om je in alle rust te leren kennen en op basis van wat we zien er horen maken we een behandelplan. We kijken niet alleen naar de geschikte huidtherapeutische behandeling, maar nemen hier ook een leefstijladvies in mee.

Door de inzet van IPL pakken we de roodheid gericht aan. Hiermee worden de bloedvaten verwarmd, waardoor de zichtbare vaatjes beschadig en het lichaam dit zelf op gaat ruimen.

Met een medische peeling stimuleren we huidvernieuwing. De gezonde, onaangestaste huidcellen krijgen de kans naar de oppervlakte te komen en de dode huidcellen worden opgeruimd. Hierdoor krijgen we je huid meer in balans waardoor de rosacea verminderd.

Kies voor De Huidkliniek

Bij de Huidkliniek vinden we het belangrijk dat we naar het gehele plaatje kijken. We houden van een eerlijk advies, zodat jij precies weet waar je aan toe bent en wat je zelf kunt doen om je rosacea te verminderen.

Behandel rosacea met bewezen technieken

Wij blijven continu up-to-date met de wetenschap en passen onze behandeltechnieken hierop aan.

Een persoonlijke benadering voor jouw rosacea

Iedere huid is uniek. Daarom stellen we voor elke huid met rosacea een persoonlijk plan op die helemaal op jou is afgestemd.

Een eerlijk advies

Bij De Huidpraktijk nemen we de tijd voor jou. Rosacea is een chronische aandoening en daarom vinden we het belangrijk dat jij goed weet wat de triggers zijn en wat je zelf kunt doen om je rosacea onder controle te krijgen.

Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen over rosacea.

Hoe ontstaat rosacea?

Rosacea is een chronische huidaandoening die ontstaat door een combinatie van genetische factoren en omgevingsfactoren. Het kan verergeren door triggers zoals blootstelling aan zonlicht, stress, warmte, pittig eten, alcohol, en bepaalde huidverzorgingsproducten. Het komt vaker voor bij mensen met een lichte huid en kan leiden tot roodheid, zichtbare bloedvaatjes, en soms puistjes.

Is rosacea hetzelfde als couperose?

Nee, rosacea en couperose zijn niet hetzelfde, maar ze hebben wel overeenkomsten. Couperose verwijst naar verwijde bloedvaatjes die zichtbaar zijn op de huid, meestal op de wangen en neus. Rosacea is een bredere aandoening waarbij roodheid, ontstekingen, en soms puistjes optreden. Couperose kan een symptoom zijn van rosacea, maar staat op zichzelf niet gelijk aan rosacea.

Is rosacea besmettelijk?

Nee, rosacea is niet besmettelijk. Het wordt niet veroorzaakt door een bacterie of virus en kan dus niet worden overgedragen van persoon tot persoon.

Is rosacea pijnlijk?

Rosacea kan soms gevoelig zijn, vooral als de huid ontstoken is of als er bultjes en puistjes ontstaan. De huid kan branderig aanvoelen of schurend aanvoelen. Wanneer de huid gezonder wordt door de juiste aanpak, zal deze gevoeligheid afnemen.

Hoe kan je je huid het beste reinigen bij rosacea?

Bij rosacea is het belangrijk om milde producten te gebruiken die de huidbarrière niet beschadigen. Vermijd producten met alcohol, parfum, of andere irriterende ingrediënten.

Behandel rosacea bij De Huidpraktijk

Kies voor een complete aanpak in een rustige omgeving. Wij nemen graag de tijd voor jou om jouw rosacea zo effectief mogelijk aan te pakken.